Praat mét leerlingen, niet alleen over leerlingen

Hoe kom je achter de ondersteuningsbehoefte van een leerling? Je kunt praten met elkaar en met ouders, dossiers lezen en observeren. Maar soms vergeten we dat de belangrijkste bron van informatie de leerling zelf is. Hoe ga je in gesprek met Karel, die liever geen oogcontact maakt en liever geen één-op-ééngesprek voert? Die niet goed weet wat je van hem wilt en daardoor weinig zegt in gesprekken? Hoe kom je erachter wat hij vindt? Voor leerlingen vanaf groep 5 tot en met de brugklas is er een mooi instrument om in de gesprek te gaan: ‘De gesprekshulp voor op school’. 

De gesprekshulp is een online vragenlijst die een leerling de kans geeft te vertellen wat hij op school nodig heeft. Door samen met de leerling de lijst in te vullen, ontstaat er meer duidelijkheid over wat de leerling ervaart, wil, mist etc. De lijst is geschikt voor leerlingen van groep 6 tot en met de brugklas. De gesprekshulp biedt veel opties die het kind enkel aan hoeft te klikken waardoor het, juist voor leerlingen die zich moeilijk uit kunnen drukken, bruikbaar is. Daarnaast zijn er vakjes waarin toelichtingen getypt kunnen worden, waardoor het nog persoonlijker wordt. Uiteindelijk kan de lijst worden uitgedraaid als Worddocument en vanaf de website worden gemaild naar anderen. 

Via dit instrument kom je er achter wat het kind zelf als zijn/haar ondersteuningsbehoefte ziet. 

Op deze website zijn ook andere gesprekshulpen te vinden die niet specifiek op onderwijs gericht zijn.  

 

Bron: https://www.gesprekshulp.nl/gesprekshulp-school